Česká republika je ve světě známa svou nedůvěřivostí, zvláště to platí pro značkové výrobky. Češi si totiž obvykle prověřují skutečná kritéria a výhody, které jim značkový výrobek přinese, než aby slepě důvěřovali reklamnímu sloganu. Týká se to především starší generace, která ještě na vlastní kůži prožila období závěrečné fáze socialismu a může porovnávat mezi dvěma systémy.
Jestliže se zaměříme na spotřební zboží v automobilovém průmyslu, jimiž jsou motorové oleje a žárovky do světlometů, budeme svědky zajímavých závěrů. Zatímco u olejů je podstatná technická specifikace a v zásadě příliš nezáleží na tom, od jakého výrobce pochází, u autožárovek to neplatí. Jejich výroba totiž závisí na zavedeném technologickém postupu, který se u mnoha výrobců liší.
Testování parametrů dopadlo zajímavě
V roce 2012 byl proveden nezávislý test světelného toku u deseti vybraných sad modelů od různých producentů, značkových i neznačkových, zakoupených v běžné obchodní síti supermarketů a čerpacích stanic. Měřil se osvit silnice v přímé ose středu ve vzdálenosti 50 metrů před vozem, zároveň s tím oslnění protijedoucích vozidel a na závěr osvit pravé krajnice 75 metrů před světlometem. Výsledky byly zajímavé – předepsané hodnoty byly téměř shodné u všech renomovaných výrobců, jimiž jsou Tungsram, Philips, Osram a Delta. Ostatní žárovky H7 se jim nevyrovnaly a předepsané normě nevyhověly, zkrátka svítily, ale ne v dostatečné míře.
Osvit versus životnost
Někteří řidiči argumentují tím, že jezdí většinou ve dne, a že se tím výrazně zkracuje životnost výrobků, že tedy nemá smysl zbytečně utrácet. To je však velmi relativní. Stačí jen jediná náhodná večerní jízda, kdy včas nezahlédnete cyklistu nebo chodce u krajnice a způsobíte mu smrtelný úraz. A životnost? Ta se zkracuje především proudovým přepětím, které vždy signalizuje závadu na elektrické instalaci. Pokud tedy vaše žárovky praskají příliš často, nechte si pro jistotu změřit palubní elektrické rozvody, kolísání napětí již o 5 procent sníží životnost žárovek až o polovinu.